Coca Cola vs. Mellanmjölk

Såg för ett par dagar sedan ett reportage på nyheterna om att mjölkbönderna har det svårare att klara sig ekonomiskt när de får mindre betalt för mjölken de levererar. Minns inte den exakta summan men det var inte mycket betalt per liter som bonden fick. I går när jag var och handlade så köpte jag 1 1/2 liter ekologisk mellanmjölk för denna betalade jag 13:30 kr. Det blir ett liter pris på 8:86 kr. Samtidigt köpte jag en Coca Cola. 3 flaskor á 1,5 liter för 35:00 kr. Det senare blir ett liter pris på 7:78 kr. Vad är då min mening med det här? Jo att bönderna skall i alla fall vara glada att korna inte producerar Coca Cola för då hade de fått ännu mindre betalt per liter.  Men skämt åsido det är ju lite snett att det är så att Coca Colan är mer än 1:00 kr billigare än mjölk. Givetvis gäller detta säkert andra varor där en bättre, ur hälsosynpunkt, är dyrare än en sämre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0