Mäktigt djur

Jag vet att min fru redan nämnt detta djur i sin blogg men jag måste skriva mer om det och visa en bild på det. Det rör sig om djuret Liger, jo det finns faktiskt och är en korsning mellan ett lejon och tiger. Denna korsning sker inte i naturen, förståeligt nog då djuren lever åtskilda, geografiskt. Sedan är det som med de flesta korsningar över artgränserna att avkomman blir infertil och så var tydligen fallet även för ligern där hanarna blir infertila men hos honorna blir i allafall en del fertila.

Ligerna väger ca 630 kilo att jämföra med ett lejon som kan väga upp till 350 kilo. Det är också en väldig skillnad på längden. Att ligern blir så mycket större berodde tydligen på att tillväxtgenen hämmades och djuret fortsätter växa.

 Först trodde jag att bilderna i programmet var manipulerade men det finns ett djur som heter liger och är såhär stort.

Det finns tydligen en hel mängd med hybrider så som leopon, lejuar, jaguon och tigon.

 Detta är ingen hybrid utan en norsk skogkatt.

Att vi såg detta program om ligern ledde till en oerhörd fantasi och påhittade hybrider i gårkväll, ni kan läsa mer om dem på min goa frus blogg, http://blaeld.blogg.se

Kommentarer
Postat av: Angelica

häftiga djur dock skrämmande vad människan gör för att hjälpa evulutionen på vägen.

2009-02-25 @ 10:49:21
URL: http://tvattlapp.blogg.se/
Postat av: Marcus

Mitt favoritdjur måste ju vara geoducken www.billcasselman.com/geoduck.jpg.

Renrasiga då förstås, inga konstiga blandningar

2009-02-25 @ 19:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0