Tour de France fick sina vinnare!

I går, söndag, gick cyklisterna i det 96:e Tour de France i mål på Champs-Elysée efter att ha tävlat under 21 etapper under 23 dagar, tävlingen har två så kallade vilodagar. Sträckan som de avverkat är 3500 km. Vann gjorde Alberto Contador som cyklade sträckan på 85 timmar 48 minuter  och 35 sekunder. Det ger en rättså imponerande snitthastighet på 40,8 km/timmen. Det som man ska ha klart för sig då är att vissa sträckor har uppförskörningar som snittar på 7,6 %  men med partier på 12% lutning och ordentlig motvind. Detta cyklar de uppför i 21 km. Återigen detta gör de i en hastighet som gjort att på min tid ,när jag var i moppeåldern, hade jag åkt fast för fortkörning om jag kört  så fort med moped.

Tänkte presentera de olika vinnarna i Touren 2009

 Spanjoren Alberto Contador, Totalvinnare. Alltså han var snabbast totalt sett.

 Normannen Thor Hushovd var snabbast vi de olika spurterna längs med etapperna.

 Luxemburgaren Andy Schleck som var snabbaste unga cyklisten (under 25 år)

 Italienaren Franco Pellizotti som var snabbast över flest berg. 

 Vår svenska deltagare Gustav Larsson slutade på 50 plats. Bästa etappplaceringen var en 4 plats på sista tempo etappen.



Den viktigaste vinnaren under årets tour anser dock jag mig själv vara. Jag vann nämligen en cykel!
Jag var med i en tävling på Eurosport där de lottar ut 10 stycken racercyklar från den svenska tillverkaren Nishiki.
Cyklarna lottas ut bland de som svarat rätt på de frågor som ställs under de dagarna touren pågår. Kan påstå att jag blev lätt överraskad när kommentatorn ringer upp mig.

 En sådan här cykel vann jag!


 Bästa vinsten är ändå Ludvig!

Kommentarer
Postat av: jessi

Kul att du har en egen blogg, visste inte det! Kände igen Ludvig och då förstod jag vem du var, Josefines man såklart!



Ja marimekko skålar får man aldrig för många av! =)

2009-07-28 @ 07:37:19
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Emma

Heej , nej pappa har inte ens börjat själv har faktiskt frågat han när vi ska börja i går sa han att han skulle plocka bär, men det har han ej gjort, så vet ej när vi ska börja med det!

Grattis till cykeln:D

2009-07-28 @ 17:26:26
URL: http://reservemma.blogg.se/
Postat av: h

söt bild :)

2009-07-28 @ 18:38:22
URL: http://halshammar.se
Postat av: Knutsson på höjden

Så när du är ute och fincyklar på din nya hoj, kan du ibland skönja ett mintgrönt streck svepa förbi. Räds ej. Då är det bara jag...

2009-08-17 @ 19:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0